میلاد شرفی بیستم اردیبهشت ماه در جلسه ستاد برداشت سلسله که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت سیلوهای ذخیره ۲۰ هزار تنی گندم شهرستان یکی از مطالبات بحق مردمی است، اظهار کرد: گندم شهرستان به لحاظ کیفیت یکی از بهترین گندمهای لرستان است اما به دلیل عدم فعالیت سیلوهای شهرستان به مناطق دیگر فرستاده میشود.
وی افزود: با توجه به همدلی و تعامل خوبی که بین دستگاههای قضایی، اجرایی و بانکهای شهرستان وجود دارد، باید از این فرصت برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استفاده شود و با توجه به اینکه در آستانه فصل برداشت محصولات کشاورزی هستیم باید نهایت تلاش خود را جهت رفع مشکلات حقوقی این سیلوها بکار گیریم.
شرفی با تأکید بر ضرورت پرداخت سریع مطالبات گندمکاران پس از برداشت محصول، تصریح کرد: کشاورزان قشر زحمت کش جامعه هستند و باید مطمئن باشند که مزد زحمات آنان به موقع پرداخت میشود.
فرماندار سلسله بیان کرد: ستاد برداشت تنها منحصر به دستگاههای عضو این ستاد نیست بلکه سرمایه اصلی این ستاد مردم هستند که همیشه با حضور و مشارکت آنان کارها به نحو احسن پیش میرود.
در ادامه حجت بیرانوند، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با پیش بینی خرید بیش از ۳۵۰ هزارتن گندم در استان، افزود: امسال بیشترین قرارداد مربوط به کشت قراردادی گندم در شهرستان سلسله با پنج هزار و ۷۳۰ قرارداد بسته شد.
همچنین فتحی مدیرکل تعاون روستایی لرستان نیز در این جلسه افزود: در حال حاضر مقدمات راه اندازی ۲۰ مرکز خرید تضمینی گندم، ۱۱ مرکز خرید کلزا و پنج مرکز خرید کاملینا در سطح استان فراهم شده است.
وی افزود: تعاون روستایی در خرید گندم به صورت مباشر و معاون ادارهکل غله و خدمات بازرگانی و جهادکشاورزی است و در بحث خرید کلزا نیز به صورت مستقیم با سه شرکت قرارداد خرید منعقد کرده است.
فتحی بیان کرد: در حال حاضر نرخ خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان، کلزا ۲۴ هزار تومان و کاملینا ۲۶هزار تومان است.
در ادامه روحالله حقیمنصوری، مدیر جهاد کشاورزی سلسله نیز با اشاره به کشت ۵۸۵۰ هکتار گندم آبی و ۷۱۰۰ هکتار گندم دیم در شهرستان، اظهار کرد: ۷۷۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت کلزا و ۳۱ هکتار نیز برای اولین بار به کشت کاملینا اختصاص یافته است.
وی افزود: برای جمع آوری و برداشت غلات شهرستان به ۸۵ دستگاه کمباین نیاز بوده که ۳۳ دستگاه از این مجموع در شهرستان فراهم است و ۵۲ دستگاه را هم باید فراهم کنیم.