فاطمه احمدی، در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با نقش رسانهها در جهاد تبیین، اظهار کرد: امروزه دشمنان ایران اسلامی با استفاده از ابزارهای مختلف به ویژه رسانهها سعی در وارونه نشان دادن واقعیتها و ایجاد یأس و ناامیدی در اقشار مختلف مردم دارند.
وی با بیان اینکه یکی از توانمندترین راهکارها برای خنثی کردن توطئههای دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی تقویت توانمندی رسانههای داخلی در روشنگری و جهاد تبیین است، افزود: رسانهها با روشهای مختلف برای حداکثر تأثیرگذاری بر اقشار مختلف جامعه میتوانند اولین و بهترین روایت از وقایع را داشته باشند تا در بیان حدایق و تأثیرگذاری، از رسانههای بیگانه عقب نمانند، اینرو رسانه خواهد توانست نقش کلیدی در شکلدهی و مسیرسازی مثبت افکار اقشار مختلف مردم داشته باشند.
استادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه لرستان با بیان اینکه عصر حاضر را عصر رسانه و ارتباطات نام نهادهاند؛ چراکه در طول دهههای اخیر بشر بیش از هر زمانی در طول تاریخ حیات و تمدن خود به رسانهها و ابزارهای نوین ارتباطی وابسته شده و هر روز نیز به واسطه نبوغ خود نسلهای جدیدی از این دست ابزارهای ارتباطی را ابداع کرده و توسعه میدهد، ادامه داد: امروزه بشر با تنوع ابزارهای رسانهای تعاملی و چند سویه روبهرو است؛ بنابراین دیگر مانند یک دهه قبل نمیتوان رسانه را به رادیو، تلویزیون و مطبوعات محدود دانست و امیدوار بود که به واسطه تسلط بر این انواع سنتی و غیر تعاملی رسانه بتوان به شکل مطلوب افکار عمومی یک جامعه را کنترل و هدایت کرد؛ آن هم در شرایطی که دشمنان انقلاب اسلامی از هر فرصت و ظرفیت رسانهای برای پیشبرد جنگ روانی و رسانهای خود علیه ملت ایران بهره میبرند.
احمدی با اشاره به اینکه یکی از راهکارها در مقابله با جنگ روانی رسانهای دشمنان انقلاب اسلامی، جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر تأکید ویژهای بر آن داشتهاند، اظهار کرد: از نظر مقام معظم رهبری جهاد تبیین مهمترین عرصه جهاد است.
این مدرس دانشگاه لرستان با بیان اینکه «تبیین» بهمعنای بیتفاوت نبودن انسان نسبت به ذهنی است که به کمک نیاز دارد و باید تعلیم ببیند، گفت: مقام معظم رهبری در موارد متعددی اساس روش اسلامی و انقلابی را تبیین دانستهاند؛ چنانکه یکی از موارد امر به معروف و نهی از منکر نیز همین مسئله است این در حالی است که در دوران چهل و چند ساله بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) کشور مورد هجمههای زیادی از ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و … توسط دشمنان قرار گرفته است.
مدیر برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان با بیان اینکه هدف از این هجمهها تحتتأثیر قرار دادن اقشار مختلف مردم بهویژه جوانان با ایجاد یک نگاه منفی در آنها نسبت مسائل مختلف کشور است، گفت: یکی از روشهای بیگانگان برای رسیدن به اهداف شومشان، استفاده از رسانهها بهویژه ماهواره، اینترنت، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی است کمااینکه با توسعه و رشد روزافزون تکنولوژی در یک دهه اخیر، میتوان گفت که اکثر قریب به اتفاق مردم به رسانههای مختلف بهعنوان ابزارهایی سریع برای دریافت اطلاعات دسترسی دارند، از اینرو است که بیگانگان با سرمایهگذاریهای کلان در بخش رسانه، از آن بهعنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود با ارائه اخبار هدفمند استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه در وقایع چند دهه اخیر کشور، رسانههای بیگانه سعی در وارونه نشان دادن واقعیتها داشتهاند به طوری که افکار مردم را گونهای مسیردهی کنند که آنچه در رسانههای داخلی بیان میشود مخالف چیزی است که در واقعیت اتفاق افتاده است.
احمدی ادامه داد: امروزه رسانهها شامل رسانههای نوشتاری، شنیداری و رسانههای دیداری ـ شنیداری تقریباً در هر منطقهای از کشور حتی دورافتادهترین مناطق توسط مردم قابل دسترسی هستند، از اینرو، رسانهها بهدلیل قابلیت دسترسی آسان، فراگیر بودن و کم هزینه بودن میتوانند نقش فوقالعاده تأثیرگذاری در بیان حقایق کشور یا به عبارت دیگر روشنگری و جهاد تبیین داشته باشند.
مدرس دانشگاه لرستان با بیان اینکه در یک تقسیمبندی کلی میتوان رسانهها را به سه دسته شامل رسانههای نوشتاری مانند نشریات، مطبوعات، کتاب و مجلات اعم از الکترونیکی یا سنتی، رسانههای شنیداری مانند رادیو، نوار کاست و…، رسانههای دیداری ـ شنیداری مانند تلویزیون، سینما، اینترنت و ماهواره تقسیم کرد، افزود: در برخی انجام گرفته در زمینه رسانه، علاوه بر این سه قسم، اقسام دیگری همچون رسانههای ابزاری شامل اعلامیه، تابلوی اعلانات، کاتالوگ، پوستر، تراکت و… رسانههای نهادی یا گروهی شامل روابط عمومیها، شرکتهای انتشاراتی و…، رسانههای فرانهادی شامل خبرگزاریها، دفاتر روابط بینالملل، کارتلها و اقسام دیگری را نیاز بیان کردهاند.
وی ادامه داد: به هر حال با یک نگاه دقیق، روشن میشود این اقسام رسانه به همان سه قسم کلی باز میگردند، در همان امروز وسایل ارتباط جمعی از جمله مطبوعات، رادیو، تلویزیون، سینما، اینترنت، ماهواره و شبکههای اجتماعی با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را بر عهده گرفتهاند به طوری که بسیاری از دانشمندان، عصر کنونی را «عصر ارتباطات» نامیدهاند.
احمدی با بیان اینکه از عمدهترین وظایف رسانهها در جوامع میتوان به وظایف خبری و آموزشی، وظایف راهنمایی و راهبردی، وظایف تفریحی و تبلیغی و وظایف سازمان یافته سیاسی اشاره کرد، ادامه داد: رسانهها بهدلیل قدرت ذاتی برای دسترسی به تعداد بسیاری از افراد، سرعت، فراگیری و… ابزار قدرتمندی برای رساندن پیام به مخاطبان، شکلدهی به افکار عمومی و تهییج و بسیج آن برای عبور از بحرانهای ملی هستند و این البته بخشی از مسئولیت اجتماعی آنها است کمااینکه کلیدواژه «جهاد تبیین» در کلام رهبر معظم انقلاب را میتوان آغازگر تولید ادبیات نوین در شناساندن حقایق انقلاب و خنثیسازی تبلیغات مسموم رسانههای نظام سلطه درباره حقیقت موجود کشور دانست.
وی اضافه کرد: بر پایه بیانات مقام معظم رهبری در جهاد تبیین از نظر ایجابی و کنشی نظام اسلامی میکوشد با بهرهگیری از ابزارهای رسانهای با عقلانیت، منطق و سخن متین، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و با بهکارگیری اخلاق، حقایق انقلاب، نظام و میهن اسلامی را در سطح وسیع ترویج و منتشر کند کمااینکه در این رویکرد شایسته است حقایق موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران در ۴۳ سال گذشته البته با لحاظ شرایط و با بهرهگیری از هنر و ظرفیتهای رسانهای هر چه بهتر به افکار عمومی داخل و خارج ارائه شود.
استادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه موضوع تبیین در بخش پدافندی و واکنشی اینگونه معنا میشود که عناصر انقلابی میتوانند با بهرهگیری از ظرفیتهای این نظام به خنثیسازی حرکت دشمنان انقلاب اسلامی برای تحریف یا کتمان یا انحراف حقایق و کمارزش کردن ماهیت آنها نزد افکار عمومی بپردازند، در واقع «حرکت تبیین» خنثی کننده توطئه دشمنان از زوایای مختلف است.
احمدی در پایان گفت: در هر حال، برای به فعلیت رساندن ایده «جهاد تبیین» نیاز به اقدامات و تأمین شرایط خاص و ویژه نیست، بلکه اگر هر فرد، نهاد یا دستگاهی در تبیین خدمات خود بکوشد، روشنگری کند و واقعیات را به زبان همه فهم و از طریق وسایل و فناوریهای نوین برای مردم یا مخاطبان تشریح کند، این ایده به فعل خواهد رسید.